Dags för en veckas återhämtning….

Godmorgon!!

Skrev ett inlägg för några dagar sen att de är riktigt viktigt att man lär känna sin kropp & lyssnar på dess signaler, förra helgen hade jag träning på schemat men kände inte mig fräsch, var riktigt seg i både kropp o huvud så blev extra vila!

Denna vecka har träningen gått lite sisådär, har ej haft de riktiga suget på träningen, har gjort de jag ska men har haft en känsla innan varje pass att ” måste jag träna idag”! Har även inte varit helt 100 i kroppen, varit tung i kroppen & i huvud så har bestämt mig för att denna vecka kommer de bli helt träningsfritt från min sida! Kommer ta lite distans från min egna träning & fokusera på andra saker som ej hinns med i veckorna annars när jag tränar!

En del kan tycka att de kanske låter lite mycket med en hel veckas vila när man ej är sjuk, men detta funkar bra med min kropp o alla är vi olika! En del kan träna 365 dagar om året utan att känna sig tunga i kroppen o huvud men så är inte fallet för mig! (frågan är hur hårt man kör när man väl är på gymmet då :P )
Vilan är enormt viktigt enligt mig, kroppen måste få en chans att återhämta sig med jämna mellanrum! Man kanske kör samma muskel 1 gång i veckan o då hinner själva muskeln helt klart återhämta sig mellan passen, men de många glömmer bort är att de sliter mycket på nervsystemet att styrketräna så de har mycket svårare att återhämta sig helt o hållet när man kör kanske 5-7 ggr i veckan!
Under en längre vila, säg en vecka hinner kroppen & nervsystemet återhämta sig helt!

Jag brukar lägga in en återämtningsvecka ca 2-3 ggr/år beroende på hur sliten man är! Många tror att man kommer tappa massa muskler o komma tillbaka svagare än innan, för mig är de tvärtom, efter dessa veckor brukar jag vara starkare, ha ett jäkla go i kroppen o vill så gått som bosätta mig bland hantlar o skivstänger!
Alla är vi som sagt olika o detta är min åsikt, säger ej att de är rätt för alla men de funkar för mig! Våga testa att ge din kropp en riktigt återhämtningsvecka o se hur din kropp svarar på de, har du ej provat så vet du ej, är helt klart värt en test!

Igår morse körde jag sista passet innan vilan, blev ett riktigt bra armpass!

Passet:

EZ-curl 4 set
Inc sittande hantelcurl 4 set
Rep curl mot panna,uppifrån liggandes på bänk 3 set

Frenchpress 4 set
Dips i maskin 4 set
Pushdowns rak stång supinerat grepp 3 set

1888516_10152081335039682_1634837453_n
Nu är de en vecka med mycket jobb,vila & mat som gäller så kommer jag komma tillbaka på lördag igen mer än redo för ett riktigt hårt ryggpass med en tjejkompis!
Ska även försöka dela med mig av lite recept på på nyttigheter här i veckan, kommer bland annat vissa steg för steg hur jag gör min favorit frukost! Får ofta kommentaren att de ser ut som en gräddtårta, kan säga att den är bättre än gräddtårta (dock så hatar jag grädde :P )

Take care!!

// Mr.O

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>